Bælum Mølle

Bælum Mølle


Adresse: Skolevej 7,9574 Bælum

56.835961N  10.108684 Ø 













Historie:
Indtil 1750'erne blev bønderne i Bælum betjent af en vandmølle beliggende ved Bælum Nørgård. Ved jordskælvet i 1755, der havde sit center i Lissabon i Portugal, blev møllen ødelagt, idet den herefter ikke fik vand nok. Der blev derfor givet tilladelse til, at der måtte bygges en vindmølle i stedet.

Møllen blev en hollandsk mølle bygget af krigsråd Harbo Meulengracht mellem 1761 og 1765. Denne mølle var ret speciel. Den var stor - ca. 11,5 meter i diameter, og så var den i øvrigt 16-kantet! Meulengracht var af hollandsk afstamning (navnet betyder "Møllekanal"), og har sikkert hentet inspiration herfra.

Den 16-kantede mølle blev i 1820-21 udskiftet med en mere traditionel hollandsk vindmølle, som blev bygget af møllebygger Anders Pedersen Hjorth og hans søn Anders Andersen Hjorth fra Nebstrup ved Hadsund.

Bælum-Solbjerg Kommune købte i 1875 Bælum Nørgård, hvorunder møllen hørte, og kommunen har siden været ejer og forpagtet den ud til skiftende møllere.

Den nuværende mølle er opført i 1908, efter at den forrige brændte ved lynbrand i 1905. Møllen gik ud af drift omkring 1965, og i 1992 stiftedes Bælum Møllelaug, som på frivillig basis tager sig af møllens bevaring. Møllen ejes af Rebild Kommune.


Teknisk indretning:
Møllen er opført med gangtøj af jern fra Frichs i Århus, der leverede det som samlesæt. Tegningen til, hvordan møllen skulle monteres hænger i dag på broloftet.

Møllen har 28 al vingefang med selvsvikker (klapsejl) og vindrose til automatisk krøjning.

Af maskineri er der en skallekværn og to skråkværne med hhv. rhinske sten og kunststen. Der findes også en havrevalse til foder.
Af tilbehør til kværnene kan nævnes grynvifte og en fin dobbelt Ascania sigte.

Omkring 1930 (før 1934) blev der installeret en ny 30 hk Deutz dieselmotor i et muret motorhus ved siden af møllen. Motoren har været væk fra møllen i en længere periode, men er nu tilbage, og en donation fra Tuborg Fonden satte møllelauget i stand til at restaurere den, så den kører fint, hvilket kan ses (og høres) på den årlige mølledag.